تفکر نقادانه برای کودکان

 

ناشر: …

نویسنده: لیندا الدر
بازنویسی فارسی: مهدی خسروانی

 

این کتاب توسط لیندا الدر بر اساس نظریه‌ی ریچارد پل نوشته شده و توسط مدیر سایت، با بهره‌گیری از کتاب «راهنمای معلم» لیندا الدر، بازنویسی شده است. بازنویسی کتاب به پایان رسیده و در دست انتشار است.

سخنی با آموزگاران و والدین (برگرفته از کتاب)

«کاش بعضی چیزها را پیش از آنکه بهای سنگینی برایش بپردازم می‌فهمیدم.»
«کاش برای بعضی از موضوعات مهم زندگی‌ام تصمیم‌های دیگری می‌گرفتم.»
بیشتر ماها یک جایی در زندگی‌مان جمله‌های بالا را پیش خودمان گفته‌ایم و آرزو کرده‌ایم که ای کاش بعضی چیزها را زودتر یاد می‌گرفتیم و منتظر نمی‌ماندیم که آموزگار «تجربه» آنها را به ما بیاموزد؛ زیرا همه‌ی ما می‌دانیم که آموزگار تجربه هیچ چیزی را ارزان به کسی یاد نمی‌دهد.
اشتباه‌کردن و زمین‌خوردن بخشی از زندگی است و هیچ کس نیست که در زندگی‌اش اشتباه نکرده باشد. چه بخواهیم چه نخواهیم، فرزندان ما هم باید وارد زندگی شوند و زندگی را بیازمایند و حتی بعضی وقت‌ها اشتباه کنند تا آموختنی‌ها را بیاموزند. اما آیا نمی‌توان کاری کرد که در این مسیر خطاهای کمتری مرتکب شوند و تا حد امکان از خطاهای خانمان‌سوز و جبران‌ناپذیر دور بمانند؟ بله. دانش سنجشگرانه‌اندیشی (تفکر نقادانه) به بچه‌ها، و نیز به ما بزرگ‌ترها، یاد می‌دهد که بهتر فکر کنیم و خطاهای فکری کمتری مرتکب شویم.
بهترین زمان برای آغاز آموزش تفکر نقادانه به بچه‌ها سن کودکی و نوجوانی است، زیرا موجب می‌شود که اندیشیدنِ نقادانه، به عنوان یک عادت ارزشمند، در ذهن و شخصیتشان رسوخ کند و جا بیفتد.
هدف کتاب ککودکان کمک به بچه‌ها برای شروع یادگیری سنجشگرانه‌اندیشی است. اما از آنجا که خودآموزیِ سنجشگرانه‌اندیشی برای بچه‌ها بسیار دشوار است، لازم است که، هنگام مطالعه‌ی کتاب ککودکان، والدین و آموزگاران را در کنار خودشان داشته باشند و از یاری آنها بهره‌مند شوند. اما واقعیت این است که خود آموزگاران و والدین نیز در اینجا نیاز به راهنمایی دارند. کتاب راهنمای معلم که در کنار همین کتاب منتشر شده برای برآورده‌کردن همین نیاز نوشته شده است؛ یعنی شما را راهنمایی می‌کند تا در استفاده‌ی هر چه بهتر از کتاب ککودکان به بچه‌ها کمک کنید.
آموزش این مطالب به کودکان قبلاً در کشور آمریکا آزموده شده است. با این حال، با توجه به تفاوت‌های میان نظام فرهنگی و آموزشی ما و آمریکا، ممکن است آموزش آنها به کودکان ایرانی دشوارتر باشد. اما، حتی در این صورت، می‌ارزد که برای غلبه بر دشواری‌های آموزش سنجشگرانه‌اندیشی به بچه‌ها بکوشیم، زیرا تردیدی نیست که ثمره‌های یادگیری سنجشگرانه‌اندیشی، دشواری‌های آموزش آن را جبران خواهد کرد.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *