درآمدی نقادانه به فلسفه‌ی دین

ناشر: نشر نی

نویسندگان: آن جوردن، نیل لاکیر، ادوین تیت

مترجم: مهدی خسروانی

 

این کتاب، با آنکه حجم نسبتاً کمی دارد، به موضوع‌های متنوعی در زمینه‌ی فلسفه‌ی دین می‌پردازد و نظرات فیلسوفان متعددی را درباره‌ی هر موضوع بررسی می‌کند. شیوه‌ی پرداختن به موضوع‌ها کاملاً استدلال‌محور و سنجشگرانه است؛ یعنی ابتدا رأی و استدلال یک فیلسوف درباره‌ی آن موضوع بیان می‌شود و سپس نقد فیلسوفان دیگر به آن رأی و استدلال می‌آید. در بسیاری از موضوع‌ها، نویسندگان به این نیز اکتفا نمی‌کنند؛ یک مرحله جلوتر رفته و خودِ نقدها را هم مورد نقد و سنجشگری قرار می‌دهند.

ثمره‌ی شیوه‌ی یادشده این است که خواننده صرفاً با آرای فیلسوفان درباره‌ی موضوع آشنا نمی‌شود، بلکه به‌خوبی با استدلال‌ها و نقدها درگیر می‌شود و نکات مورد اختلاف فیلسوفان (وچرایی این اختلاف‌ها) را در می‌یابد. کتاب، با تلاش در جهت فهم استخوان‌بندی استدلال‌های برجسته در تاریخ فلسفه‌ی دین، در کنار آشنایی با آثار شاخص در این زمینه، آمادگی و نیز علاقه و انگیزه‌ی لازم برای تحقیق بیشتر را در خواننده ایجاد می‌کند.

کتاب به گونه‌ای تألیف شده که برای کسانی که دانش چندانی در فلسفه ندارند نیز قابل استفاده باشد. به همین دلیل، نویسندگان تقریباً همه‌ی اصطلاح‌ها و مفهوم‌های جدید را توضیح داده‌اند البته به غیر از مواردی که تحقیق درباره‌ی یک موضوع یا یک اصطلاح را مشخصاً به خواننده واگذار کرده‌اند.

 

خرید کتاب    مقدمه‌ی مترجم مقدمه‌ی نویسندگان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *